Doelgroep

Floreer Academie

Nieuwkomers en NT2 

Op dit moment krijgen steeds meer scholen te maken met leerlingen met Nederlands als tweede taal. Hoe begeleiden we deze leerlingen het beste?  Op deze pagina vind je trainingen en workshops voor het werken met nieuwkomers.


 

2 okt 2024
Meertaligheid, Nieuwkomers en NT2

Nieuwkomersleerlingen in jouw klas.

Onderwijs aan nieuwkomers vraagt om het vergroten van kennis en vaardigheden. Al die verschillende achtergronden vraagt veel van onderwijsgevenden. In de trainingen wordt aandacht besteed aan de taalontwikkeling bij nieuwkomers die Nederlands als tweede taal leren. Hierbij komen verschillende aspecten van het verwerven van de tweede taal aan bod, waarbij gekeken wordt naar hoe doe je dit in de praktijk, wat betekent dit voor je klassenmanagement en wat vraagt dat op het gebied van cultureel sensitief onderwijs.

2 okt 2024 De Octopus
6 nov 2024 De Octopus
8 jan 2025 De Octopus
5 mrt 2025 De Octopus
23 okt 2024
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 1
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
23 okt 2024 Montessorischool Floriande
11 dec 2024 Montessorischool Floriande
15 jan 2025
Zien is snappen. Meertaligheid en NT2

De Training ‘Zien is snappen’ is gebaseerd op het gelijknamige boek.

De training geeft de deelnemers in 4 dagdelen inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. 

15 jan 2025 dr. JP Heijeschool
12 feb 2025 dr. JP Heijeschool
12 mrt 2025 dr. JP Heijeschool
9 apr 2025 dr. JP Heijeschool
12 mrt 2025
Traumasensitief 24-25 lesgeven optie 2
Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht, onderwijsassistent kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.
12 mrt 2025 Nog nader te bepalen
9 apr 2025 Nog nader te bepalen